1982

LOMO LC-Aが考案される

ロモグラフィーの物語は1982年に始まる。ソビエト連邦軍部大臣の助手であるIgor Petrowitsch Kornitzkyが、同僚のMichail Panfilowitsch Panfiloffの机に日本製の小さなコンパクトカメラ Cosina CX-1を置いたことがきっかけであった。Michailはロシアの軍需・光学工場LOMO社の局長であり、優れた目をもった技術者だった。彼はCosina CX-1を解体し、そのシャープなガラスレンズや光感受性の高さ、頑丈なボディ構造の秘密を学び、そのカメラのポテンシャルに気づく。そこで二人は旧ソビエト連邦のサンクトペテルブルグにあるLOMO PLC光学研究所でCosina CX-1の改良版の生産をスタートさせた。それこそが、LOMO LC-Aなのだ!

1984

LC-Aの大量出荷の始まり、そして旧ソビエトの国民による熱狂的な反応

1984年、LOMO LC-A開発に成功したLOMO PLCはカメラの大量生産に乗り出す。1984年当時の出荷台数は月間1100台で、工場側もLC-Aラインに携わる従業員を最大1200人まで増員するという、LOMO PLCを代表する規模の生産ラインに成長。LC-Aの名はポーランドやチェコスロヴァキア、キューバなど共産圏へ瞬く間に広がり、これらの国々に輸出された。

1991

LC-Aの「発見」、そしてウィーンへ

90年代初頭、民主化を成し遂げたチェコ共和国は、奇跡的に完全無傷のかたちで新しい「自由社会」を向かえ歓喜にあふれた街となっていた。ソビエト連邦自体が完全崩壊。その影響を受けた「LOMO LC-A」(ならびにロシア製品達)は「旧世界の産物」として自由社会の渦に飲まれていく。西側諸国、アジアのさまざまな精密製品が流入し、シビアな「自由競争社会」はLOMO LC-Aを淘汰しつつあった。

そんな始まりと終わりで混沌とするプラハの街を、当時ウィーン大学の学生であったマティアスとウォルフガングが訪れる。根っからの好奇心家気性をもつ二人は、プラハの街で偶然見つけたこの哀愁漂う、無骨なコンパクトカメラ LOMO LC-Aに理由なく、とにかく一目惚れしたのだった。彼らは手にしたLOMO LC-Aにフィルムを装填すると直ぐに、自由の喜びで溢れるプラハの街を可能な限りフリーなスタイルで撮りまくった。「どうせ撮れてないから」とまるでノーファインダーは当たり前のように。そして出来上がった写真に二人は驚愕することになった。

1992

「Lomographic Society International」 の創設

2人が持ち帰ったLOMO LC-Aの評判がにわかに広まり始めたウィーンの街では、たくさんの人達がLOMO LC-Aとロモグラフィーを求めて、LC-Aの魅力と可能性をよく知るマティアスとウォルフガング達のアパート兼オフィスに訪れるようになっていた。そして、二人はすぐにこの不思議なカメラの輸入を始めることになる。

1992年、世界中にロモグラフィーのメッセージを広げる目的で「Lomographic Society International(LSI)」がウィーンに設立された。夏に「ロモグラフィー10ゴールデンルール」が新聞に掲載され、11月5日には「ロモグラフィー宣言」が掲載された。そして最初の展示もこの年に開催され、展示会場では700台ものLOMO LC-Aが完売した。また、ロモグラフィーの芸術手法「LomoWall」もこの時考案されたものである。

1994

ロモグラフィーがネット進出、ニューヨークとモスクワで展示を行う

1994年、lomo.comでロモグラフィーがインターネットに進出。同年ロモグラフィーの展示がモスクワやニューヨークで開催される。巨大なLomoWallが登場し、カラフルなロモグラフが展示会場を彩った。またこの年にロモグラフィー初のエンバシーストアがベルリンで設立される。

1996

LOMO LC-A存続の運命を賭け、LOMO PLC工場へ直談判

世の中のLOMO LC-A需要と相反するように、この年早くもロモグラフィーには試練が待ち構えていた。なんとロシアの工場がLOMO LC-Aの生産を終了するということに!少し前に起きたソビエト連邦の崩壊と、エネルギー価格の高騰といった資本主義へと変わったロシア国内の事業における著しい変化が全体に生じたためである。LOMO LC-Aにとにかくこだわり続けたLomographic Society ウィーン本部は、「唯一の光」とされたロシア・サンクトペテルブルクのLOMO PLC工場へ直談判を申込むことを決断する。それは当時の敏感な国際事情もあり、並々ならぬ労力と忍耐と時間を必要とする壮大な交渉であった。向かえた最初の会談の席には、LOMO PLC社長、重役ならびに工場長、そしてなんと当時サンクトペテルブルク副市長で前ロシア大統領、ウラジミール・プーチンもついていた。Lomographic Societyが現代のフォトコミュニティとして尽力した「新しいLOMO LC-Aのありかた」の切実な訴えに、LOMO PLCとサンクトペテルブルク市は最大限の理解をしめしてくれる。そしてロシアとオーストリア双方の「LOMO」は、お互いの存在価値を認め合うパートナーとして「LOMO LC-A の再生産」をおこなう事を決定する。

1997

最初のロモグラフィー・ワールド・コングレスがマドリードで開催される

lomo.com改めlomography.comとして公式Webサイトをリニューアルオープン。世界中から集まったロモグラフの莫大なワールドアーカイブをはじめとする新たな機能が追加される。

1997年には最初のワールド・コングレスがマドリードで開催され、120メートルに及ぶ巨大なLomoWallが展示された。尚、このLomoWallは35000枚以上のアナログ写真で作られたものである。

1998

フォトキナでActionsamplerを発表

1998年、フォトキナでマルチレンズカメラ Actionsampler を発表。35mmフィルムでセンセーショナルな写真を撮影できるプラスチック製の不思議なカメラは世界中で大ヒットとなる。

2000

Supersamplerを発表、Webサイトにコミュニティー機能が追加される

ロモグラフィーが開発、設計、製造を行った初の製品として Supersampler を発表。この「マルチレンズカメラの女王」の登場は35mmフィルムフォーマット写真に刺激的なセンセーションを巻き起こした。

また、この年Webサイトlomography.comにLomoHome機能が追加された。LomoHomeはアナログフォトグラファーにとって、自分のアナログ写真を貯めておけるスペースとしてロモグラフィーコミュニティーに登場し、LomoHomeでは自分の写真を使ってLomoHomeを作成できるようになった。

2001

最初のロモグラフィーストアがオープン

2001年、世界初のロモグラフィー実店舗がオーストリア・ウィーンに誕生する。たくさんのロモグラフで作られたロモウォールで店舗の壁は装飾され、ロモグラフィー製品をはじめとするアナログ商品が店頭に並んだ。ここではアナログ写真のワークショップも実施され、ロモグラフィーのコミュニティー拡張に大いに貢献。

2002

ロモグラフィー10周年!ワールドコングレスがウィーンで開催される

2002年にはロモグラフィー創立10周年を記念し、オーストリア・ウィーンでワールドコングレスが開催される。世界中から集まったロモグラフの展示、大々的なパーティーを執り行う。

2003

ロモグラフィーにファッショングッズが登場

2003年、ロモグラフィーはカメラ、フィルム、そして小さなノートパソコンが持ち運びできるバッグSidekick TPE bagを発表。 ファッションアイテム の販売を開始する。ロモグラフィーのファッションアイテムとしては、現在Tシャツ、トートバッグ、カメラバッグなど豊富なアクセサリーがラインナップしている。

2004

中国でロモグラフィーワールドコングレスが開催され、過去最大のロモウォールが登場

2004年、中国でワールド・コングレスを開催。期間中には今までで最大のLomoWallが北京に設置された。丸一週間、北京の街は美しいアナログ写真で彩られ、たくさんのアナログな催し物が開催された。

2005

Fisheyeカメラを発表

2005年、世界初のコンパクト魚眼カメラFisheyeを発表。35mmの写真の中にほぼ180度の驚きのまるい世界を写しだす、とっても簡単かつ便利なカメラとして Fisheye One が市場に君臨した。

しかしこの年、ロモグラフィーは大打撃をうけることとなる。LOMO PLC工場が、LC-Aの製造を完全に中止することになったのだ。理由は、工場の生産ラインが全体的にハイテク化されたことにより、LC-A生産のような手作りで製作するプロダクトをもはや造り続けることができないというものだった。そこでロモグラフィーは一大プロジェクトを実行に移す。つまり私たちが新しいLC-Aを作るというプラン、オリジナルの特徴を維持し、その上に新しいフィーチャーを備えた新しいLC-Aを作るという壮大なプロジェクトがスタートした。

2006

LC-A+を発表、新たなるロモグラフィーワールドの始まり

中国のフェニックスオプティカルファクトリーを生産工場とし、新型LOMO LC-Aである LOMO LC-A+ が誕生した。LOMO LC-A+は、テンプレートとしてオリジナルの本体を使いつつより改良し、ユーザーの意見を投影したプラス版である。レンズはサンクトペテルブルグのLOMO Optics工場で、オリジナルと同じMinitar-1 32/2.8レンズの生産契約をとりつけることに成功。そしてLOMO PLCおよびLomographyコミュニティからの全面協力を得て、中国工場でもMinitar1レンズの生産が可能になった。ロシア時代と同じ時間とプロセスとハートの一部が注入された新しい中国工場における「Minitar1」レンズは、柔らかな色彩、トンネル効果、コントラスト、そのすべてにおいてLOMO ロシアからも合格を得ることができた。そして数百回におよぶユーザーテストもクリアし、ついにここに「LOMO LC-A+」クラフトマンシップが完全継承された。

2007

Diana F+を発表、ロックバンドWhite Stripesとのコラボレーション、ロンドン・ワールド・コングレスの開催

In 2007, the Diana+ was born. Whilst it looks like a faithful reproduction of the 1960s medium-format classic Diana camera, the Diana+ is no mere replica, it also has enhanced features to offer brand new and exciting creative options.

The year also saw the opening of Lomography Gallery Stores in Hong Kong, Paris and Seoul, the World Congress in London and our collaboration with the White Stripes on limited edition Jack Holga and Meg Diana+ cameras.

2008

Lubitel 166+、レッドスケールフィルム、クロスプロセス用フィルムを発表

In 2008, we launched the Lubitel+ – this is our pimped-up version of the twin-lensed classic Lubitel camera. The Lubitel offers the capability to switch between 120 and 35mm film and aperture/shutter guides.

Two photographic techniques – cross processing and redscaling – were made easier with the introduction of the very first Lomography films – the Lomography X-Pro film and Lomography Redscale film.

2009

Diana Miniが登場、Lomo LC-Aが生誕25周年を迎える

2009 was the year we launched everyone’s favorite miniature Queen, the Diana Mini. With a design modeled on her older sister, the Diana F+, the Mini shoots 35mm film and allows you to pick between shooting 36 square shots or 72 half-frame shots on a single film.

There was also more Diana-based news to come. The international exhibition, the Diana World Tour, set sail this year, with the aim of sharing the very best vignetted square-shots and great parties with Lomographers across the globe. Finally, we saw the Diana+ go instant with the launch of the Diana Instant Back+.

We celebrated the iconic LOMO LC-A+ camera that started it all, with the release of the LC-A+ 25th Anniversary and a South Korean-designed “No Nukes” limited editions!

The Lomography website was re-launched again, with brand-new features and an improved online experience for our expanding global community! We also launched localized versions of the website for Canada, Taiwan, Thailand, Korea, China, the UK and Italy, as well as opening nine new gallery stores worldwide!

2010

Sprocket Rocket、Spinner 360°が誕生、「ロモグラフィーの10の予言」をフォトキナで発表

2010 will be remembered as the year Lomography ensured that the future would remain analogue once and for all! We took the Cologne Photokina by storm yet again, spreading analogue love and announcing our 10 Prophecies for the Analogue Future!

The revolutionary Spinner 360° was launched and was quickly awarded the European Consumers Choice Award! We then unleashed the time-travelling Sprocket Rocket in October, the first analogue camera dedicated entirely to sprockets!

We also set about ensuring that the future was on film by producing more of our own! We released a whole range of 120 and 35mm format films including special redscale and X-Pro films.

In celebration of the LOMO LC-A that started the Lomographic movement, two limited editions were created: the LC-A+ White & the LC-A+ Gold. Also in this year, 10 groups of film-fanatics from around the world teamed up to join the great LC-A Race – a race from the four corners of the globe back to Lomography headquarters in Vienna, armed only with a GPS, a notebook and an LC-A+ camera!

2011

ニューヨーク タイムズスクエアでの展示、たくさんの新商品を発表

In 2011, the people of Hong Kong celebrated everything analogue with the incredible Lomography Times Square Exhibition. Over 100,000 people turned up to discover and explore an enormous LomoWorldMap made up of thousands of Lomographic pictures and a collection of four giant, interactive cameras including the Sprocket Rocket, Diana F+, Fisheye No.2 and a Lubitel 166+. It was at this exhibition that we announced the launch of the brand-new Hong Kong City Guide and a special edition White Sprocket Rocket to celebrate the event!

In May, we unleashed the world’s widest compact camera, the Lomo LC-Wide; the latest innovation in the LOMO legacy. Featuring a newly developed 17mm Minigon 1 Ultra-Wide-Angle lens, soon Lomographers were head-over-heels in love with our latest member of the LC-A family.

Following in June was the lovable La Sardina camera which featured a brand-new Lomographic flash, Fritz the Blitz. With a wide-angle lens and shooting easy-to-find 35mm film, the La Sardina attracted a whole bunch of newcomers to Lomographic fun.

In July, we spread the analogue love further with the launch of the limited edition LC-A+ Russia Day. We also made a big step in securing the future of film with the release of our brand-new Earl Grey and Lady Grey B&W films.

In November, we launched one of the most exciting innovations of the year – the world’s first Lomographic movie camera – the LomoKino – adding a whole new dimension to analogue photography.

2012

ロモグラフィー20周年、市場から消滅した110フィルムの復刻、アナログVSデジタル調査を実施

2012 was a hugely exciting year for all things Lomography. We launched a whole host of exciting cameras and started a big celebration for our 20th anniversary.

To start with, we announced that Lomography was re-introducing 110 film to the world! This film format had been out of production since 2009 and it was a pleasure to bring it back in style with the launches of Orca B&W 110 film and Tiger CN 110. We then followed this up by producing our very first 110 format cameras, the Fisheye Baby 110 and Diana Baby 110 (you can find out more about them on our dedicated 110 photography site).

In September, we demonstrated our ever-inquisitive nature by producing a huge survey about how the worlds of analogue and digital are involved in Lomographers’ lives. The survey was answered by over 5000 people from 82 countries and produced some very interesting results. You can view the data as an infographic on our Analogue vs Digital site.

We left what many would say was the biggest and best news of the year until October. It was in this month that we announced the launch of the Belair X 6-12, the world’s first medium format 6×12 auto-exposure camera.

And if all this wasn’t quite enough, it also happened to be the year when we reached the ripe old age of 20! That’s right, Lomography started all the way back in 1992 – we celebrated our anniversary by taking a look back at some of our favorite memories on our 20th Anniversary Site.

2013

クラウドファンディングによりNew Petzval 85 Art Lensを開発、Konstruktor、LomoChrome Purpleフィルムを発表

2013 started with a big bang. By the end of January, we had already launched two products. Firstly, we began our first ever Kickstarter campaign with the Lomography Smartphone Film Scanner, which offers an easy way for you to digitize analogue photos.

Then, within only a few weeks, we unveiled LomoChrome Purple Film. Available in both 35mm and 120 formats, with this film you can transform green tones into bright purples; it gives a similar look to the legendary Kodak Aerochrome film and was a sure-fire hit with the entire Lomographic community.

Fast-forward to April and we celebrated the first ever Film Photography Day. Film enthusiasts from all over the world came together on April 12th to party, shoot, meet and generally celebrate film photography in all its forms.

In summer, we had two further launches to enjoy. First came the Konstruktor, the world’s first 35mm do-it-yourself SLR camera.

Then in July we had another Kickstarter campaign, this time to reinvent the legendary Petzval Lens. The Lomography New Petzval Lens gives the classic look of old Petzval lenses but allows you to now get this on modern day Canon EF and Nikon F cameras (and other cameras using adapter mounts). The Kickstarter campaign was a tremendous success and reached its funding goal in less than 24 hours.

As if that wasn’t enough new products for one year, in October the Experimental Lens Kit launched, which works with all Micro 4/3 digital cameras and gives photographers the opportunity to shoot real optical multiple exposures and color-splash photos with three different lenses.

2014

インスタントカメラのラインナップ増加、Lomography Art Lensの新商品がぞくぞく登場、新フィルムを発表

In the first half of 2014, three new instant cameras were launched. The LC-A+ Instant Camera and Belair X 6-12 Instant Camera turned the iconic LC-A+ and Belair X 6-12 into instant snap-shooters. Then in May came the Lomo’Instant, Lomography’s first dedicated instant camera and the world’s most creative instant camera! It was our 3rd consecutive successful Kickstarter campaign and made Lomography the first company to ever have 2 projects raise over $1 million in the Product Design category of Kickstarter.

During the year, we also launched the New Russar+ Lens (L36/M Mount), which expands the Lomography Art Lens family. The New Russar+ is a rebirth of the legendary 1958 Russar MR-2, which was the mother of all modern super wide-angle lenses. With the New Russar+, you can shoot sharp wide-angle photos bursting with wonderful character. It’s perfect for capturing landscapes, architectural shots, portraits and street photography.

In August, we celebrated a year since we first unveiled the New Petzval Lens by holding the first ever dedicated Petzval competition and displaying the best photos taken with the New Petzval in Lomography Gallery Stores around the world. To coincide with Film Photography Day earlier in the year, we also held two ‘Search For Analogue Stars’ competitions in order to find the very best photographers shooting film in the 21st century.

We also had a bunch of exciting film launches during the year. In July, we unveiled to the world Cine200 Tungsten Film; it’s a real cinematic film which has been specially altered to enable it to be used on 35mm photographic cameras. Having sold out in a matter of days, we were thrilled to be able to offer its follow-up, the 400 ISO Cine400 Tungsten Film, in October. And our film fun was not done yet. Later in October, LomoChrome Turquoise XR 100-400 Color Negative Film was launched. This film works similarly to LomoChrome Purple Film but offers brand new, crazy and fun color shifts to enjoy. It bathes your photos in lustrous tones – turning lighter colors into varying shades of blues from aqua to cobalt, transforming greens into deep emerald shades and changing a crystal clear sea into a golden hue.

2015

コミュニティーサイトがリニューアル

In 2015 so far, we are extremely excited to have launched the brand new Lomography Community Site! The site has been totally redesigned and is fully optimized for all screen sizes. We talked with thousands of Lomography community members about the most wished-for new features and improvements for the site. The new site allows you to browse over 12,000,000 photos, read over 50,000 magazine articles and connect with over 1 million talented Lomographers from the world!

2016

The World’s First Optic Lens Reinvented, an Instant Unlike Any Other and the TEN AND ONE Annual Lomography Photo Award

In April 2016, we launched a brand new addition to the ever-expanding Lomography Art Lens family. Inspired by the lens that gave the world practical photography, the Daguerreotype Achromat 2.9/64 Art Lens is perfect for shooting rich, atmospheric images with beautiful bokeh backgrounds. Our brand new Art Lens was successfully funded on Kickstarter in just four hours – we could not have asked for a better response!

Hugely inspired by the support for the Daguerreotype Achromat, August 2016 saw us return to Kickstarter to launch an instant camera unlike any other. Fully automatic, jam-packed with creative features and super easy to use, the Lomo’Instant Automat lets you take perfectly-exposed pictures in any and every lighting situation. Our brand new instant innovation was a huge success, and received excellent reviews from around the world.

We were super excited to take our two brand new inventions to Photokina, the world’s leading trade fair for photo and video. We had tons of fun at our booth holding a live instant competition, hosting exhibitions, chatting to visitors, and letting people try out the very latest Lomography products. We were thrilled that so many people came to see us and loved our products!

Competitions celebrating the great photography produced by our talented Community have always been at the heart of Lomography, and that’s why we decided to launch the TEN AND ONE Annual Lomography Photo Award. Lomographers are challenged to explore the fringes of photography, think outside the box, and enter their best shots into 11 different categories including “Urban Explorers” and “Breaking Boundaries”. The winners of each category then qualify for the TEN AND ONE Annual Lomography Photo Award. In 2016 we received tons of inspirational entries and we were delighted to award the winner over 20,000 EUR worth of prizes at the end of the year!